Thursday, December 27, 2012

Mencari cinta abadi




Mencari Cinta Abadi

Ada hati yang terluka,
Ada tangisan di bibir mata,
Ada derita meruntun jiwa,
Ada jiwa tiada bernyawa…

Hati ini sedih sekali,
Ada derita silih berganti,
Ingin pergi membawa diri,
Tempat mengadu hanya Ilahi….

Moga luka boleh diubati,
Moga jiwa hidup kembali,
Moga hati tidak mati,
Moga derita berlalu pergi….

Siapa sangka siapa menduga,
Bahagia dicari derita tiba,
Mengadu nasib pada yang Esa,
Moga tenang seluruh jiwa..

mendengar celoteh mereka
Hari ini aku mengisi masa sehari daripada minggu belajar aku dengan melawat Rumah orang tua-tua di Jalan Loke Yee... Hati tertarik mengenang jiwa, berlalu pergi meninggal abadi, walau kasih tidak bertempat, walau hati sudah menduga, kemana sayang hendak dicari akhirnya akur pada takdir ilahi.. mereka ini ditempakan di sini, hati meruntum sayu mengenang diri pada masa tua, adakah raut wajah ini harus terus mencuka menujukkan duka.. ataupun jasad ku disini seperti mereka pada masa tua nanti, tetapi dengan seikhlas senyuman menunjukkan aku gembira disini, walau pun begitu, dalam hati tuhan yang tahu.. jadi, mengapa harus aku tangisi takdir diri?? tika berjalan dihayun tongkat, tika makan menggunakan sudu, tika mandi disiramkan, tika tidur di dodoikan, adakah aku akan berkeadaan begitu nanti.. hurmm..

berkongsi pengalamn dengan aunty di situ
haa.. nie fizah.. dye umur 84 tahun anak 4..kikiki..
(jangan marah yerk..)
Aku dapat melihat mereka disini sangat bahagia, seperti tiada apa duka dan lara tapi pada aku, mereka ini menyimpan seribu satu kenangan, pada usia yang sudah menjangkau 70 tahun keatas, dengan wajah yang berkedut dan kerut dimakan dek usia zaman ini, mereka cukup manis dengan senyuman yang sentiasa terukir di bibir... oh TUHAN...dengan melihat nasib mereka di sini, teringat aku ibu di rumah, ayah di rumah... mereka juga sudah tua, alhamdulillah,....masih lagi punya anak yang menjaga dan membelai mereka dengan kasih sayang.. pada aku mereka di rumah orang2 tua ini adalah sangat bernasib baik mereka di tempatkan disini, jika tidak, cuba bayangkan dimaknakah mereka?? mereka akan merempat di kaki lima, di lorong2 sunyi, adakah kita sebagai generasi Y akan tersenyum melihat berkeadaan begitu.. mereka pasti akan diejek, dipandang serong, dan juga dianggap bahaya, kerana keadaan mereka yang sebegitu rupa... dan apa pula pandangan daripada orang luar maksud nya pandangan dari pelancong-pelancong asing yang datang ke sini, apa pula kata mereka....


vince nyanyi lagu burung kakak tua..huhu
dengan kehadiran Vince juara AF 1, pop shavit, sebagai duta 1M4U(ONE MALAYSIA FOR YOUTH), beberapa buah lagu dapat didendangkan iaitu belaian jiwa, marry chrismast, then macam2 lagi.. semuanya supportive, tambah pulak ada aunty-aunty yang turut menyanyi gak,..perghh.. best gler.. then kami hias rumah itu dengan peralatan yang diberi..huhu...:)sempena tahun baru yang bakal menjelang tiba nanti..:)...so sweet... kami makan.. pergh... baju.. goddiess,, ambik 3,4 beg.. dalam ada baju kot..kikiki.. dapat lar 5 helai.. hahahah...:)






nie lar group IM4U yang dtg tue..:)




nanti nak pakai untuk VOLENTEER yang lain..:)

~jejak pengembara

2 comments: